سوالات درباره دین اسلام

سوالات درباره دین اسلام

آیا اگر با دشمنان نیز رفتارى مسالمت‏آمیز داشته باشیم و به گونه‏اى زندگى کنیم که از ما راضى باشند و تنش‏ها به کلّى برطرف شود، اشکالى دارد و گناهى مرتکب شده‏ایم؟
زیرا خواسته دشمن به خاطر حسادتى که دارد آن است که از ایمانتان دست برداشته و به کفر بازگردید. «ودّ کثیر من أهل الکتاب لو یردّونکم من بعد ایمانکم کفاراً حسداً من عند أنفسهم»( بقره، 109)
آرى دشمن به کم راضى نیست و تا صددرصد تسلیم آنان نشوید، هرگز از شما راضى نمى‏شود. «و لن‏ترضى‏ عنک الیهود و لا النصارى حتى تتّبع ملّتهم»(بقره، 120.)
رابطه‏ى با دشمنان اعم از کفّار اهل‏کتاب و افراد بى‏دین و مشرک، نباید به قیمت صرف نظر کردن از اصول باشد؛ جذب دیگران آرى؛ ولى عقب نشینى از اصول هرگز.
اگر کفّار از دیندارى ما راضى هستند، باید در دیندارى خود شک کنیم؛ زیرا که دیندارى کافرپسند، همان کفر است. قرآن مى‏فرماید: اگر هریک از شما مسلمانان ولایت کفّار را بپذیرد، جزو کفار حساب مى‏شوید. «و مَن یتولّهم منکم فانّه منهم»( مائده، 51 )
..
.

در روایات مى‏خوانیم: یک ساعت تفکّر از عبادت‏هاى طولانى ارزشمندتر است، کدام تفکّر و تفکّر در چه چیزى ارزشمند و سفارش شده است؟
در قرآن به مسئله تفکر بسیار پرداخته شده است. و از کسانى که اهل تفکر نیستند انتقاد شده است « او لم یتفکّروا فى انفسهم»(روم، 8.) تفکّر سرچشمه‏ى برکات زیادى است و تولیدات فکرى بسیار مهم و کارساز و نجات‏دهنده و امید آفرینى را درپى دارد و تفّکر در هر چیزى ثمره‏ى مخصوص به خودش را دارد. مثلاً:
تفکر در آفرینش ثمره‏اش ایمان آگاهانه است «یتفکّرون فى خلق السموات و الارض… ربّنا ما خلقت هذا باطلا»(آل‏عمران، 191.) تفکّر در الطاف خدا، ثمره‏اش معرفت و عشق و محبت به خداست.
تفکّر در تاریخ و سرگذشت دیگران، ثمره‏اش عبرت و پند گرفتن است.«فاقصص القصص لعلّهم یتفکّرون»( اعراف، 176.)
تفکّر در زودگذرى دنیا و جلوه‏هاى آن، ثمره‏اش زهد و پارسایى است.
تفکّر در نعمت‏هاى الهى، ثمره‏اش شکر الهى است.
تفکّر در امدادهاى الهى، ثمره‏اش امید و دلگرمى است.
تفکّر در علم همه جانبه‏ى خداوند ثمره‏اش تقوا و حیاست.
تفکّر در عدالت خدا، ثمره‏اش عدالت و خوف الهى است.
تفکّر در قدرت الهى، ثمره‏اش استمداد و توکل بر اوست.
..
.

آیا دوستى و دوست داشتن گناه است؟
در قرآن بعضى از دوستى‏ها و دوست داشتن‏ها گناه شمرده شده است، از جمله:
1. کسى که دوست دارد به کارى که انجام نداده، ستایش شود. «یُحِبّون أن یُحمَدوا بما لم یَفعلوا» مثلاً کسى که آیه اللّه یا دکتر یا مهندس نیست، امّا دوست دارد که به او این القاب داده شود. قرآن مى‏فرماید: امیدى به رستگارى این افراد نیست. «فلا تحسبنّهم بمفازه من العذاب»(آل‏عمران، 188.)
2. کسانى که دوست دارند زشتى‏ها در میان جامعه‏ى اهل‏ایمان گسترده و پخش شود، براى آنها عذاب دردناکى است. «یُحِبّون أن تشیع الفاحشه فى الّذین آمنوا…»(نور، 19.) آرى، دوستى و علاقه به نشر عیب‏هاى دیگران نیز گناه است.
3. راضى بودن به گناه دیگران، سبب شریک شدن در گناه آنان است. چنانکه قرآن در مورد کشتن شتر حضرت صالح مى‏فرماید: «فعقروا الناقه»(اعراف، 77.) آنها همگى شتر را کشتند و حال آنکه یک نفر بیشتر نبوده است و دیگران به کار او راضى بودند و یا در شب‏قدر مى‏خوانیم: «الّلهم العن قتله علىّ بن ابیطالب» یعنى خداوندا! قاتلان حضرت را لعنت کن. گرچه یک نفر قاتل است؛ ولى جمعى به کار او راضى بودند.
به هرحال انسان با دوست داشتن و راضى بودن خود، یک رابطه و پیوند مکتبى بین خود و دیگران برقرار مى‏کند؛ اگر محور دوستى، نیکى و خوبى‏ها بود، در ثواب و پاداشها و اگر محور دوستى، بدى و شرارت‏ها بود، در کیفر و مجازات‏ها شریک مى‏شود.
دوستى‏هاى دختر و پسر معمولاً بسترى براى رابطه‏هاى ناروا و پرتگاه خطرناکى است که باید انسان از آن پرهیز کند و با تقواى الهى خود را از این دام‏ها حفظ کند.

..
.

چرا انبیا به تمام تقاضاها و توقّعات مردم جواب مثبت نمى‏دادند؟
یک مهندس و یک نقّاش براى اثبات مهارت خود کافى است که چند نمونه کار ارائه دهد؛ ولى ضرورت ندارد براى هرکسى جداگانه خانه‏اى بسازد یا تابلویى بکشد.
معجزه انبیا فقط براى اتمام حجّت و آن هم تنها به اراده خداوند است، نه اشباع هوس و پاسخ به خواسته‏هاى این و آن. «و ما کان لرسول ان یأتى بآیه الا باذن اللّه»( رعد، 38.)
لازمه‏ى پاسخ دادن به بعضى از توقّعات، بهم ریختن نظام هستى است.
مى‏گویند: دانش آموزى در امتحان جغرافى جاى دریاچه رضائیه و کوه هیمالیا را اشتباه نوشت، بعد به منزل آمد و به خدا التماس مى‏کرد تا جاى آن دو را عوض کند؛ مثلا هیمالیا را در ایران قرار دهد و دریاچه رضائیه را در منطقه دیگرى که در نوشته‏اش آمده است.
خیلى از دعاها و توقّعات ما از خداوند این‏گونه است. بارها از انبیا مى‏خواستند تا نیاکان مرده آنها را زنده کند. «فأتوا بآبائنا»( دخان، 36.) غافل از آنکه این توقّع چه عوارضى را به دنبال دارد.
گاهى از پیامبر توقّع باغ و خانه‏ى طلا و یا قرآن دیگرى غیر از این و یا دیدن فرشته و خدا و امثال آن را داشتند. (قسمتى از این توقّعات در آیات آخر سوره اسراء آمده است)
آرى، کسى که لجوج و بهانه‏گیر باشد، با هیچ قیمتى ایمان نخواهد آورد.
..
.

چه چیزهایى را باید هنگام سخن گفتن یا جواب دادن به دیگران مراعات کنیم؟
1. اگر نمى‏دانیم، با صراحت بگوییم نمى‏دانم. «قل ان ادرى»(جنّ، 25.)
2. به همه‏ى سخن‏ها جواب ندهیم. «قل انّما علمها عند ربّى»( اعراف، 187.)
3. در جواب، به نقاط مهم توجه شود. از پیامبر مى‏پرسند: چه چیزى انفاق کنیم؟ پیامبر اکرم‏صلى الله علیه وآله به جاى بیان آن چیز، مى‏فرماید: هرچه مى‏دهید اول به والدین و بستگان و نزدیکان بدهید. «ما انفقتم من خیر فللوالدین»( بقره، 215.)
4. کوتاه گفتن. «خیر الکلام ما قَلّ و دَلّ»(مدارک العروه، ج 23، ص‏3.)
5. رسا گفتن. «قولاً بلیغا»( نساء، 63.)
6. نرم گفتن. «قولاً لیّنا»( طه، 44.)
7. بهترین کلام را بکار بردن. «یقول الّتى هى احسن»(اسراء، 53.)
8. با کرامت سخن گفتن. «قولاً کریما»( اسراء، 23.)
9. توجه به بازتاب سخن داشتن. به یک ماجرا توجه کنید: هنگام سخنرانى پیامبر مسلمانان به آن حضرت مى‏گفتند: «راعنا» یعنى رعایت حال ما را بکن و شمرده‏تر سخن بگو. این تعبیر در عرف یهود نوعى دشنام تلقّى مى‏شد و برخى از یهودیان این کلمه را دستاویز قرار داده و از آن سوءاستفاده مى‏کردند. آیه نازل شد که به هنگام سخن‏گفتن و حرف‏زدن، به انعکاس حرف‏ها و برداشت دیگران نیز توجه داشته باشید و با ملاحظه سخن بگویید و به دیگران فرصت سوءاستفاده ندهید.
ممکن است افراد در حرف و سخن خود حسن نیت داشته باشند؛ ولى بازتاب سخن نیز مهم است؛ زیرا ممکن است سخن بازتابى منفى داشته و باعث ضربه زدن به دین، اعتقاد، رهبرى و جامعه اسلامى شود.
افرادى که در عزادارى‏ها به عشق امام حسین‏علیه السلام قمه مى‏زنند باید به بازتاب عمل خود توجه داشته باشند. تلویزیون‏ها و ماهواره‏هاى دنیا بدن خونى آنان را نشان مى‏دهد و بدخواهان این صحنه‏ها را مکرر نشان مى‏دهند تا از اسلام و مسلمانان سیماى وحشتناکى نشان دهند.
آیا عقل و شرع ما اجازه مى‏دهد جورى عزادارى کنیم که بدخواهان اسلام آن را دستاویز قرار داده و بر ضد مکتب و مسلمانان پخش کنند و تحلیل کنند که شیعیان یک مرض روانى دارند و آن خودآزارى، خودزنى و خودکشى است و در دنیایى که توجیه نیستند ایجاد تردید و وحشت کنند؟
..
.

آیا مشکلات جنبه مثبت نیز دارد؟
مشکلات آثار و برکات فراوانى دارد، از جمله:
1. انسان را به یاد ضعف خود مى‏اندازد و غرورش شکسته و متواضع مى‏شود. «اذا مسّه الشرّ جزوعاً»(معارج، 20.)
2. ارتباط انسان با خداوند زیباتر مى‏شود. «اذا رکبوا فى الفلک دَعوا اللّه مخلصین»(عنکبوت، 65.)
3. به فکر چاره مى‏افتد و استعداد و ابتکارش شکوفا مى‏شود.
4. انسان را به یاد کسانى مى‏اندازد که دائماً در حوادث تلخ زندگى مى‏کنند.
5. انسان با صبر و شکیبایى بر آنها، به مقام برتر و بالاتر مى‏رسد.
6. عواطف مردم تحریک شده، احساس همدردى کرده و وسیله‏ى پیوندهاى عاطفى و اجتماعى محکم مى‏شود.
7. با امداد و همدردى و کمک رسانى، مردم به پاداش‏هاى الهى مى‏رسند.
8. انسان قوى و خودساخته مى‏شود.

..
.

در آنجا که اسرار احکامى را نمى‏دانیم، آیا باید به آن عمل کنیم؟
اولاً؛ اگر این حرف درست باشد که تا ما اسرار خیرى را ندانیم عمل نکنیم، باید همه بیماران بمیرند، چون از اسرار داروها مطلع نیستند؛ ولى چون پزشک را متخصص و امین مى‏دانیم بدون چون و چرا نسخه او را عمل مى‏کنیم، حتى مراجع تقلید در برابر پزشک تسلیم هستند و از او دلیل نمى‏خواهند. ثانیاً اگر صدور حکم از طرف خدا و اولیاى خدا حتمى شد، اطاعت آن لازم است، گرچه مطابق با عقل و سلیقه و عادات ما نباشد.
عقل ما مثل ترازوى طلا فروشان است که چیزهاى کم‏حجم را مى‏توان با آن سنجید؛ ولى چیزهاى سنگین را خیر. سلیقه‏ها تابع هوسهاست و آداب و رسوم نیز گاهى متغیّر یا بى‏دلیل یا خرافه و یا با القائات و وسوسه‏هاى شیطان همراه است.
در قرآن نمونه‏هایى را مى‏بینیم که در نگاه اول سبب تعجّب انسان مى‏شود؛ ولى حکم خدا قطعى است و باید قاطعانه عمل کنیم. از جمله:
1. کشته‏اى در بنى اسرائیل پیدا شد که قاتل آن معلوم نبود و هر قبیله قتل را به قبیله دیگر نسبت مى‏داد. نزد حضرت موسى رفتند تا ایشان قاتل را شناسایى کند.
حضرت موسى طبق آیه «ان الله یأمرکم ان تذبحوا بقره»(بقره، 67.) به آنان فرمود: خداوند دستور داده گاوى را ذبح کنید و قطعه‏اى از بدن آن را به مقتول بزنید، او به اعجاز الهى زنده شد، قاتل خود را معرفى خواهد کرد. این فرمان با ذهن و سلیقه آنان تطبیق نکرد، غافل از آنکه در این ماجرا خداوند چند حکمت را به مردم نشان مى‏دهد:
الف) قدرت خداوند که چگونه از بهم خوردن دو مرده، یکى را زنده مى‏سازد.
ب) وقوع معاد که چگونه مرده زنده مى‏شود.
ج) لزوم ایمان به نبوت که میزان ایمان مردم به پیامبرشان چقدر است؛ ولى یهود که از این حکمت‏ها بى‏خبر بود، این حکم را مسخره مى‏پنداشت.
2. خداوند براى امتحان حضرت ابراهیم‏علیه السلام، به او دستور مى‏دهد تا فرزندش را ذبح کند؛ امّا همین‏که کارد به گردن فرزند خود مى‏گذارد، خطاب مى‏رسد: او را رها کن و ذبح نکن. حکمت این فرمان براى دل‏کندن ابراهیم از اسماعیل است.
ما از دستورات اسلامى پوسته و ظاهرى را مى‏بینیم؛ ولى در درون آن حکمت‏هایى نهفته شده که معمولاً ما آن را نمى‏دانیم.
..
.

آیا پیروان دیگر ادیان آسمانى اهل دوزخند؟
به گواهى آیه‏ى 62 سوره‏ى بقره، اجر هر کدام که در زمان پیامبر خود ایمان به خدا و معاد داشته و اهل عمل صالح بوده‏اند، محفوظ است و نگرانى وجود ندارند؛ امّا با آمدن پیامبر اسلام و دعوت او از اهل کتاب، «یا اهل الکتاب قد جائکم رسولنا یبین لکم على فتره من الرسل…»(مائده، 19.) آنان مأمور به پذیرش اسلام شدند.
بنابراین از پیروان دیگر ادیان، کسانى که آگاهانه اسلام را قبول نکرده و آن را رد مى‏کنند و همچنان بر مکتب ناکامل خود باقى بمانند، گرفتار قهر الهى خواهند شد.
..
.
.

در تاريخ ۱۰/اسفند/۱۳۹۳ ۲ دیدگاه برچسب ها : ،،

نوشته شده توسط داداش رضا

سلام مهربون . به سایت توبه و ترک گناه خوش اومدی..من رضا هستم اما بچه های سایت چون به من لطف دارن منو داداش صدا میزنن...خوش اومدی به سایت خودت..میخوام یه حرفیو بزنم از ته دلم...میدونی چیه ؟ هممون تو گذشتمون اشتباهاتی مرتکب شدیم..اما نباید نا امید باشیم .. ببین؟ شده به گناه هات فکر کنی؟ شاید وقتت پر باشه و کلا نتونی به یاد بیاری....اما تاحالا به پشیمونی بعد گناه فکر کردی ؟ شاید بگی داداش رضا من بار ها توبه کردم و توبه شکستم...میخوام توبه کنم اما سخته نمیتونم...جواب من : نگران نباش ! این سایت دقیقا برای همین ساخته شده که به تو امید و انگیزه بده برای تغییر ...باور کن هنوزم دیر نشده ! تو اراده کن باقیش با خدا...به سایت خودت خوش اومدی...من و همه بچه های سایت ورودتو به این سایت تبریک میگیم و از خدا میخوایم که همیشه پاک و سلامت باشی...سایتمونو دنبال کن 40tobe.com

وبسایت
 

خداوندا ؟

آنقدر من را قوی کن

که با قوی ترین دشمنم که خودم هستم

روبه رو شوم...

آمین ♥

۲ ديدگاه

  1. Faezeh می‌گه:

    سلام ببخشید میخواستم بدونم ایا دختر خاله به همسرم مهرمه 25 سالشه از همسرم خیلی بزگ تره

  2. Faezeh می‌گه:

    سلام ببخشید دختر خاله همسرم بیستو خورده ای سالشه اما میخواستم ببینم شوخی کردنش با همسرم ایا از نظر دینی مشکلی نداره گناه نیستش ؟

دیدگاه خود را بیان کنید


دونستن قدرت نیست !!! عمل کردن به دونسته ها قدرته

SmileBig SmileGrinLaughFrownBig FrownCryNeutralWinkKissRazzChicCoolAngryReally AngryConfusedQuestionThinkingPainShockYesNoLOLSillyBeautyLashesCuteShyBlushKissedIn LoveDroolGiggleSnickerHeh!SmirkWiltWeepIDKStruggleSide FrownDazedHypnotizedSweatEek!Roll EyesSarcasmDisdainSmugMoney MouthFoot in MouthShut MouthQuietShameBeat UpMeanEvil GrinGrit TeethShoutPissed OffReally PissedMad RazzDrunken RazzSickYawnSleepyFemaleMaleHeartBroken HeartRoseDead RosePeaceYin YangUS FlagMoonStarSunCloudyRainThunderUmbrellaRainbowMusic NoteAirplaneCarIslandAnnouncebrbMailCellPhoneCameraFilmTVClockLampSearchCoinsComputerConsolePresentSoccerCloverPumpkinBombHammerKnifeHandcuffsPillPoopCigarette

خداوندا

آرامشی عطا فرما تا بپزیرم آنچه را که نمی توانم تغییر دهم

شهامتی كه تغییر دهم آنچه را که میتوانم

و دانشی كه تفاوت این دو را بدانم

آمین... ♥♥

lk ♥♥ خدایا ! کمکم کن؛ پیمانی را که در طوفان با تو بستم در آرامش فراموش نکنم ♥♥