آیا خدا گناهان من را می آمرزد

آیا خدا گناهان من را می آمرزد

سلام دوستان گلم..

ایا میدونستید زیباترین ایه برای توبه کسایی که گناه کردن کدومه؟ ایا میدونستید خدا منتظره توبه و بازگشت ماست؟ اهای اونایی که حس میکنید خدا دیگه دوستشون نداره خواهش میکنم این پست رو بخونید…

ایه های 53 تا 54 سوره زمر با تفسیر نمونه…خواهش میکنم بخونید تا بفهمید خدا چقدر بنده های توبه کار رو دوست داره..این ایه ها برای اهلش خیلی سنگینه…خدا انگاری داره دعوت نامه میده برای بازگشت…

 


قُلْ یَعِبَادِى الَّذِینَ أَسرَفُوا عَلى أَنفُسِهِمْ لا تَقْنَطوا مِن رَّحْمَهِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوب جَمِیعاً إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ(53)
وَ أَنِیبُوا إِلى رَبِّکُمْ وَ أَسلِمُوا لَهُ مِن قَبْلِ أَن یَأْتِیَکُمُ الْعَذَاب ثُمَّ لا تُنصرُونَ(54)

  ترجمه :



53 – بگو: اى بندگان من که بر خود اسراف و ستم کرده اید! از رحمت خداوند نومید نشوید که خدا همه گناهان را مى آمرزد.
54 – و به درگاه پروردگارتان بازگردید، و در برابر او تسلیم شوید، پیش ‍ از آنکه عذاب به سراغ شما آید سپس از سوى هیچکس یارى نشوید.

  تفسیر:


خداوند همه گناهان را مى آمرزد
به دنبال تهدیدهاى مکررى که در آیات گذشته در مورد مشرکان و ظالمان آمده بود در این آیات راه بازگشت را توأ م با امیدوارى به روى همه گنهکاران


تفسیر نمونه جلد 19 صفحه 499

مى گشاید زیرا هدف اصلى از همه این امور تربیت و هدایت است نه انتقامجوئى و خشونت ، با لحنى آکنده از نهایت لطف و محبت آغوش ‍ رحمتش را به روى همگان باز کرده و فرمان عفو آنها را صادر نموده مى فرماید: «به آنها بگو اى بندگان من که بر خودتان اسراف و ستم کرده اید از رحمت خداوند نومید نشوید که خدا همه گناهان را مى بخشد» که او بخشنده و مهربان است (قل یا عبادى الذین اسرفوا على انفسهم لا تقنطوا من رحمه الله ان الله یغفر الذنوب جمیعا).
دقت در تعبیرات این آیه نشان مى دهد که از امیدبخش ترین آیات قرآن مجید نسبت به همه گنهکاران است ، شمول و گستردگى آن به حدى است که طبق روایتى امیر مؤ منان على (علیه السلام ) فرمود: در تمام قرآن آیه اى وسیعتر از این آیه نیست (ما فى القرآن آیه اوسع من یا عبادى الذین اسرفوا … )
دلیل آن نیز روشن است زیرا:
1 – تعبیر به «یا عبادى» (اى بندگان من ! آغازگر لطفى است از ناحیه پروردگار.
2 – تعبیر به «اسراف» به جاى ظلم و گناه و جنایت نیز لطف دیگرى است .
3 – تعبیر به «على انفسهم» که نشان مى دهد گناهان آدمى همه به خود او باز مى گردد نشانه دیگرى از محبت پروردگار است همانگونه که یک پدر دلسوز به فرزند خویش مى گوید اینهمه بر خود ستم مکن !
4 – تعبیر به «لا تقنطوا» (مایوس نشوید) با توجه به اینکه «قنوط» در اصل به معنى مایوس شدن از خیر است به تنهائى دلیل بر این است که گنهکاران نباید از «لطف الهى» نومید گردند.
5 – تعبیر من «رحمه الله» بعد از جمله «لا تقنطوا» بیشترى بر این


تفسیر نمونه جلد 19 صفحه 500

خیر و محبت مى باشد.
6 – هنگامى که به جمله «ان الله یغفر الذنوب» مى رسیم که با حرف تاءکید آغاز شده و کلمه «الذنوب» (جمع با الف و لام همه گناهان را بدون استثنا در بر مى گیرد سخن اوج مى گیرد و دریاى رحمت مواج مى شود.
7 – هنگامى که «جمیعا» به عنوان تاءکید دیگرى بر آن افزوده مى شود امیدوارى به آخرین مرحله مى رسد.
8 و 9 – توصیف خداوند به «غفور» و «رحیم» که دو وصف از اوصاف امید بخش پروردگار است در پایان آیه جائى براى کمترین یاس ‍ و نومیدى باقى نمى گذارد
آرى به همین دلیل آیه فوق گسترده ترین آیات قرآن است که شمول آن هر گونه گناه را در بر مى گیرد، و نیز به همین دلیل از امیدبخشترین آیات قرآن مجید محسوب مى شود.
و به راستى از کسى که دریاى لطفش بیکران و شعاع فیضش نامحدود است جز این انتظارى نمى توان داشت .
از کسى که «رحمتش بر غضبش پیشى گرفته» و بندگان را براى رحمت آفریده ، نه براى خشم و عذاب ، غیر از این چشمداشتى نیست . چه خداوند رحیم و مهربانى و چه پروردگار پر مهر و محبتى !!
در اینجا دو مساءله فکر مفسران را به خود مشغول ساخته که اتفاقا راه حل آن در خود آیه و آیات بعد نهفته است .
نخست اینکه : آیا عمومیت آیه همه گناهان حتى شرک و گناهان کبیره دیگر را فرا مى گیرد؟ اگر چنین است پس چرا در آیه 48 سوره نساء شرک از گناهان قابل بخشش استثناء شده است ؟ «ان الله لا یغفر أ ن یشرک به و یغفر ما دون ذلک لمن یشاء:» خداوند شرک را نمى بخشد، اما کمتر از آن را براى


تفسیر نمونه جلد 19 صفحه 501

هر کس که بخواهد مى بخشد.»
دیگر اینکه : آیا این وعده غفران که در آیه مورد بحث آمده است مطلق است یا مشروط به توبه و مانند آن ؟
البته این دو سؤ ال به هم مربوط است . و پاسخ آن را در آیات بعد به خوبى مى توان یافت زیرا سه دستور در آیات بعد داده شده که همه چیز را روشن مى سازد: انیبوا الى ربکم (به سوى پروردگارتان باز گردید) و اسلموا له (در برابر فرمان او تسلیم شوید) و اتبعوا احسن ما انزل الیکم من ربکم ( پیروى کنید از بهترین دستوراتى که از سوى پروردگارتان بر شما نازل شده ).
این دستورهاى سه گانه مى گوید درهاى غفران و رحمت به روى همه بندگان بدون استثنا گشوده است مشروط بر اینکه بعد از ارتکاب گناه به خود آیند، و تغییر مسیر دهند، رو به سوى درگاه خدا آورند، در برابر فرمانش تسلیم باشند و با عمل ، صداقت خود را در این توبه و انابه نشان دهند، به این ترتیب نه شرک از آن مستثناست و نه غیر آن ، و نیز مشروط بودن این عفو عمومى و رحمت واسعه به شرائطى غیر قابل انکار است .
و اگر مى بینیم در آیه 48 سوره نساء بخشش و عفو مشرکان را استثنا کرده در مورد مشرکانى است که در حالت شرک از دنیا بروند، نه آنها که بیدار شوند و راه حق پیش گیرند، چرا که اکثریت قریب به اتفاق مسلمانان صدر اسلام چنین بوده اند.
اگر حال بسیارى از مجرمان را در نظر بگیریم که بعد از انجام گناهان کبیره چنان ناراحت و پشیمان مى شوند که باور نمى کنند راه بازگشتى به روى آنها باز باشد و آنچنان خود را آلوده مى دانند که با هیچ آبى قابل شستشو نیستند مى پرسند آیا به راستى گناهان ما قابل بخشش ‍ است ؟


تفسیر نمونه جلد 19 صفحه 502

آیا راهى به سوى خدا براى ما باز است ؟ آیا پلى در پشت سر ما وجود دارد که ویران نشده باشد؟ مفهوم آیه را به خوبى درک مى کنیم ، زیرا آنها آماده هر گونه توبه اند ولى گناه خود را قابل بخشش نمى دانند، مخصوصا اگر بارها توبه کرده باشند و شکسته باشند.
این آیه به همه آنها نوید مى دهد که راه به روى همه شما باز است .
لذا «وحشى» جنایتکار معروف تاریخ اسلام و قاتل حمزه سید الشهداء هنگامى که مى خواست مسلمان شود از این مى ترسید که توبه اش پذیرفته نگردد، زیرا به راستى گناه او بسیار سنگین بود، جمعى از مفسران مى گویند: آیه فوق نازل شد و درهاى رحمت الهى را به روى وحشى و وحشى هاى توبهکار گشود!
گر چه این سوره از سوره هاى مکى است و آن روز که این آیات نازل شد نه جنگ احد رخ داده بود و نه داستان شهادت حمزه و توبه وحشى ، این ماجرا نمى تواند شاءن نزولى براى آیه باشد، بلکه از قبیل تطبیق یک قانون کلى بر یکى از مصادیق آن است ، اما به هر حال گستردگى مفهوم آیه را مى تواند مشخص کند.
از آنچه گفتیم روشن شد که اصرار بعضى از مفسران مانند «آلوسى» در «روح المعانى» بر اینکه وعده غفران در آیه فوق مشروط به چیزى نیست ، و حتى هفده دلیل براى آن ذکر کرده مطلب نادرستى است ، چرا که با آیات بعد تضاد روشنى دارد، و ادله هفده گانه او که بسیارى از آن قابل ادغام در یکدیگر است چیزى بیش از این نمى رساند که رحمت خدا وسیع و گسترده است که شامل همه گنهکاران مى شود و این منافات با مشروط بودن این وعده الهى به قرینه آیات بعد ندارد.
در مورد این آیه مطالب دیگرى است که به خواست خدا در بحث نکات


تفسیر نمونه جلد 19 صفحه 503

خواهد آمد.
در آیه بعد راه ورود در این دریاى بیکران رحمت الهى را به همه مجرمان و گنهکاران نشان مى دهد، مى فرماید: به سوى پروردگارتان باز گردید و مسیر زندگى خود را اصلاح کنید (و انیبوا الى ربکم ).
«و در برابر او تسلیم شوید، و فرمانش را به گوش جان بشنوید و پذیرا گردید پیش از آنکه عذاب الهى دامانتان را بگیرد، سپس هیچکس ‍ نتواند به یارى شما برخیزد» (و اسلموا له من قبل ان یاتیکم العذاب ثم لا تنصرون ).
بعد از پیمودن این دو مرحله (مرحله «انابه» و «اسلام» سخن از مرحله سوم که مرحله عمل است به میان آورده مى افزاید: «از بهترین دستوراتى که از سوى پروردگارتان بر شما نازل شده پیروى کنید، پیش از آنکه عذاب الهى به طور ناگهانى به سراغتان آید در حالى که از آن خبر ندارید» (و اتبعوا احسن ما انزل الیکم من ربکم من قبل ان یاتیکم العذاب بغته و انتم لا تشعرون ).
و به این ترتیب مسیر وصول به رحمت خدا سه گام بیشتر نیست :
گام اول توبه و پشیمانى از گناه و روى آوردن به سوى خدا است .
گام دوم ایمان و تسلیم در برابر فرمان او.
گام سوم عمل صالح است .
و بعد از این سه گام ورود در دریاى بیکران رحمتش طبق و عده اى که فرموده قطعى است ، هر چند بار گناهان انسان سنگین باشد.
در اینکه منظور از اتبعوا احسن ما انزل الیکم من ربکم (از بهترین چیزى که از سوى پروردگارتان بر شما نازل شده پیروى کنید) چیست مفسران


تفسیر نمونه جلد 19 صفحه 504

احتمالات متعددى داده اند.
آنچه از همه بهتر به نظر مى رسد این است که دستوراتى که از سوى خداوند نازل شده مختلف است بعضى دعوت به واجبات و بعضى مستحبات ، و بعضى مشتمل بر اجازه مباحات است ، منظور از احسن انتخاب واجبات و مستحبات مى باشد، با توجه به سلسله مراتب آنها.
بعضى نیز آن را اشاره به قرآن در میان کتب آسمانى دانسته اند به قرینه آنچه در آیه 23 همین سوره زمر آمده است که قرآن را «احسن الحدیث» (بهترین سخن ) نامیده : الله نزل احسن الحدیث کتابا متشابها مثانى .
البته این دو تفسیر منافاتى با هم ندارد.

  نکته ها:


1 – راه توبه به روى همه باز است
از مشکلات مهمى که بر سر راه مسائل تربیتى وجود دارد احساس ‍ گناهکارى بر اثر اعمال بد پیشین است ، مخصوصا زمانى که این گناهان سنگین باشد که این فکر دائما در نظر انسان مجسم مى شود که اگر بخواهد مسیر خود را به سوى پاکى و تقوا تغییر دهد، و به راه خدا باز گردد چگونه مى تواند از مسئولیت سنگین گذشته خود را برهاند، این فکر مانند کابوسى وحشتناک بر روح او سایه مى افکند، و چه بسا او را از تغییر برنامه زندگى و گرایش به پاکى باز مى دارد به او مى گوید توبه کردن چه سود؟!
زنجیر اعمال گذشته ات همچون یک طوق لعنت بر دست و پاى تو است ، اصلا تو رنگ گناه پیدا کرده اى ، رنگى ثابت و تغییرناپذیر!
کسانى که با مسائل تربیتى و گنهکاران توبه کار سر و کار دارند آنچه را گفتیم به خوبى آزموده اند، آنها مى دانند که این چه مشکل بزرگى است ؟


تفسیر نمونه جلد 19 صفحه 505

در فرهنگ اسلامى که از قرآن مجید گرفته شده این مشکل حل شده ، و توبه و انابه را هر گاه با شرائط همراه باشد وسیله قاطعى براى جدا شدن از گذشته ، و آغاز یک زندگى جدید، و حتى «تولد ثانوى» مى داند کرارا در روایات درباره بعضى از گنهکاران مى خوانیم کمن ولدته امه : «او همانند کسى است که از مادر متولد شده»!
به این ترتیب قرآن درهاى لطف الهى را به روى هر انسانى در هر شرائطى و با هر گونه بار مسؤ لیتى باز مى گذارد و نمونه زنده اش آیات فوق است که با انواع لطائف بیان مجرمان و گناهکاران را به سوى خدا دعوت مى کند و به آنها قول مى دهد که مى توانند خود را از زندگى گذشته به کلى جدا کنند.
در روایتى از پیامبر گرامى اسلام (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) مى خوانیم التائب من الذنب کمن لا ذنب له : «کسى که از گناه توبه کند همانند کسى است که اصلا گناه نکرده است .»
همین معنى با اضافه اى از امام باقر (علیه السلام ) نقل شده که فرمود: التائب من الذنب کمن لا ذنب له ، و المقیم على الذنب و هو مستغفر منه کالمستهزء: «کسى که از گناه توبه کند همچون کسى است که گناه نکرده ، و کسى که استغفار مى کند و با اینحال به گناه ادامه مى دهد مانند کسى است که مسخره مى کند.»
ولى بدیهى است این بازگشت به سوى رحمت الهى نمى تواند بیقید و شرط باشد که او حکیم است و کارى بیحساب نمى کند، اگر آغوش ‍ رحمتش را به روى همگان گشوده و پیوسته آنها را به سوى خود مى خواند، وجود آمادگیهائى در بندگان نیز لازم است . از یکسو باید با تمام وجود خواهان بازگشت باشند و انقلاب درونى


تفسیر نمونه جلد 19 صفحه 506

و دگرگونى بنیادى پیدا کنند.
از سوى دیگر باید بعد از بازگشت پایه هاى ایمان و اعتقاداتشان که بر اثر طوفان گناه فرو ریخته نوسازى و تجدید بنا شود.
و از سوى سوم باید با اعمال صالح ناتوانى روحى و ضعف اخلاقى خود را جبران نمایند، البته هر قدر گناهان سابق سنگینتر بوده باید اعمال صالحترى انجام دهند، و این دقیقا همانست که قرآن در سه آیه فوق تحت عنوان انابه و اسلام و اتباع از احسن بیان کرده است .
2 – سنگین باران
بعضى از مفسران شان نزولهائى براى آیات فوق ذکر کرده اند که احتمالا همه از قبیل «تطبیق» است ، نه «شاءن نزول».
از جمله داستان «وحشى» است که در میدان احد بزرگترین جنایت را مرتکب شد، و عموى پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) حمزه آن افسر شجاعى که جان خود را همه جا سپر براى پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) مى ساخت به طرز ناجوانمردانهاى شهید کرد، هنگامى که اسلام اوج گرفت مسلمانان در همه جا پیروز شدند وحشى مى خواست اسلام بیاورد اما مى ترسید اسلامش مورد قبول واقع نشود که آیه فوق نازل گردید و او اسلام آورد، پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) از او پرسید: عمویم حمزه را چگونه کشتى ؟ وحشى ماجرا را شرح داد پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) سخت گریه کرد، توبه او را پذیرا شد ولى به او فرمود: غیب وجهک عنى فانى لا استطیع النظر الیک فلحق بالشام فمات فى الخمر در برابر چشمان من هرگز ظاهر مشو چرا که نمى توانم به تو نگاه کنم ، وحشى به سوى شام رفت و سرانجام در سرزمین خمر از دنیا رفت .
بعضى سؤ ال کردند آیا این آیه تنها درباره او است یا همه مسلمین را شامل


تفسیر نمونه جلد 19 صفحه 507

مى شود فرمود همه را شامل مى شود.
دیگر داستان مرد «نباش» است (کسى که قبرها را مى شکافت و کفن مردگان را باز مى کرد و با خود مى برد) که فشرده اش چنین است :
«جوانى گریان خدمت پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) آمد و سخت ناراحت بود و مى گفت از خشم خدا مى ترسم
فرمود: شرک آورده اى ؟!
گفت : نه .
فرمود: خون ناحق ریخته اى ؟
عرض کرد: نه .
فرمود: خدا گناه تو را مى آمرزد هر قدر زیاد باشد.
عرض کرد: گناه من از آسمان و زمین و عرش و کرسى بزرگتر است .
فرمود: گناهت از خدا هم بزرگتر است ؟!
عرض کرد: نه خدا از همه چیز بزرگتر است .
فرمود: برو (توبه کن ) که خداى عظیم گناه عظیم را مى آمرزد.
بعد فرمود: بگو ببینم گناه تو چیست ؟
عرض کرد: اى رسول خدا (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) از روى تو شرم دارم که بازگو کنم .
فرمود: آخر بگو ببینم چه کرده اى ؟!
عرض کرد: هفت سال نبش قبر مى کردم ، و کفنهاى مردگان را برمى داشتم تا اینکه روزى به هنگام نبش قبر به جسد دخترى از انصار برخورد کردم ، بعد از آنکه او را برهنه کردم دیو نفس در درونم به هیجان در آمد … (سپس ماجراى تجاوز خود را شرح مى دهد).


تفسیر نمونه جلد 19 صفحه 508

هنگامى که سخنش به اینجا رسید پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) سخت برآشفت و ناراحت شد فرمود: این فاسق را بیرون کنید، و رو به سوى او کرده اضافه نمود: تو چقدر به دوزخ نزدیکى ؟!
جوان بیرون آمد سخت گریه مى کرد، سر به بیابان گذاشت و عرض ‍ مى کرد: اى خداى محمد (صلى اللّه علیه و آله و سلّم )! اگر توبه مرا مى پذیرى پیامبرت را از آن با خبر کن و اگر نه آتشى از آسمان بفرست و مرا بسوزان و از عذاب آخرت برهان ، اینجا بود که پیک وحى خدا بر پیامبر نازل شد و آیه «قل یا عبادى الذین اسرفوا …» را بر آن حضرت خواند.»
تلاوت این آیه از سوى جبرئیل در اینجا ممکن است به عنوان نخستین بار نباشد که جنبه شان نزول پیدا کند، بلکه تکرار آیه اى باشد که قبلا نازل شده براى تاءکید و توجه بیشتر و اعلام قبول توبه آن مرد گنهکار.
باز تکرار مى کنیم که اینگونه اشخاص که بار سنگین از گناه را به دوش ‍ مى کشند مسؤ لیت سنگینترى در مقام جبران از طریق اعمال صالح خود دارند.
فخر رازى شان نزول دیگرى براى آیات فوق آورده است ، نقل مى کند بعضى گفته اند: این آیات درباره اهل مکه نازل شده ، آنها مى گفتند: محمد (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) چنین فکر مى کند که هر کس ‍ پرستش بت کند یا دستش به خون انسانى آغشته شود هرگز بخشوده نخواهد شد، در عین حال به ما مى گوید اسلام بیاورید، ما چگونه اسلام بیاوریم در حالى که هم بت پرستیده ایم و هم خون بى گناهان ریخته ایم ؟! (آیات فوق نازل شد و درهاى توبه را به روى آنان گشود).


تفسیر نمونه جلد 19 صفحه 509
 

نوشته شده توسط داداش رضا

سلام مهربون . به سایت توبه و ترک گناه خوش اومدی..من رضا هستم اما بچه های سایت چون به من لطف دارن منو داداش صدا میزنن...خوش اومدی به سایت خودت..میخوام یه حرفیو بزنم از ته دلم...میدونی چیه ؟ هممون تو گذشتمون اشتباهاتی مرتکب شدیم..اما نباید نا امید باشیم .. ببین؟ شده به گناه هات فکر کنی؟ شاید وقتت پر باشه و کلا نتونی به یاد بیاری....اما تاحالا به پشیمونی بعد گناه فکر کردی ؟ شاید بگی داداش رضا من بار ها توبه کردم و توبه شکستم...میخوام توبه کنم اما سخته نمیتونم...جواب من : نگران نباش ! این سایت دقیقا برای همین ساخته شده که به تو امید و انگیزه بده برای تغییر ...باور کن هنوزم دیر نشده ! تو اراده کن باقیش با خدا...به سایت خودت خوش اومدی...من و همه بچه های سایت ورودتو به این سایت تبریک میگیم و از خدا میخوایم که همیشه پاک و سلامت باشی...سایتمونو دنبال کن 40tobe.com

وبسایت
 

خداوندا ؟

آنقدر من را قوی کن

که با قوی ترین دشمنم که خودم هستم

روبه رو شوم...

آمین ♥

يک ديدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید


دونستن قدرت نیست !!! عمل کردن به دونسته ها قدرته

SmileBig SmileGrinLaughFrownBig FrownCryNeutralWinkKissRazzChicCoolAngryReally AngryConfusedQuestionThinkingPainShockYesNoLOLSillyBeautyLashesCuteShyBlushKissedIn LoveDroolGiggleSnickerHeh!SmirkWiltWeepIDKStruggleSide FrownDazedHypnotizedSweatEek!Roll EyesSarcasmDisdainSmugMoney MouthFoot in MouthShut MouthQuietShameBeat UpMeanEvil GrinGrit TeethShoutPissed OffReally PissedMad RazzDrunken RazzSickYawnSleepyFemaleMaleHeartBroken HeartRoseDead RosePeaceYin YangUS FlagMoonStarSunCloudyRainThunderUmbrellaRainbowMusic NoteAirplaneCarIslandAnnouncebrbMailCellPhoneCameraFilmTVClockLampSearchCoinsComputerConsolePresentSoccerCloverPumpkinBombHammerKnifeHandcuffsPillPoopCigarette

خداوندا

آرامشی عطا فرما تا بپزیرم آنچه را که نمی توانم تغییر دهم

شهامتی كه تغییر دهم آنچه را که میتوانم

و دانشی كه تفاوت این دو را بدانم

آمین... ♥♥

lk ♥♥ خدایا ! کمکم کن؛ پیمانی را که در طوفان با تو بستم در آرامش فراموش نکنم ♥♥